Nieuws  
 

De meest verkochte kleuren relatiegeschenken in 2018 en 2019 zijn achtereenvolgens zwart, wit en blauw. Dat kwam onlangs naar voren uit een onderzoek van specialist in relatiegeschenken Allgifts. Opvallend is dat dus vooral neutrale kleuren gewild zijn. Waarom zijn nu juist déze kleuren zo populair? En hoe groot is het verschil?

Uit het onderzoek van Allgifts blijkt dat bijna een kwart van alle bestellingen uit zwarte producten bestaat. Bij witte is dat bijna een vijfde. Ook een populaire kleur bij het bestellen van relatiegeschenken is blauw. Daarbij zijn producten die blauw zijn, in combinatie met een andere kleur, ook meegeteld. Er zijn bijvoorbeeld bedrijven die blauwe pennen bedrukken met een andere kleur clip.

Waarom bestellen klanten juist deze kleuren? Zwart en wit zijn allereerst neutrale kleuren, waar elke andere kleur bij past. Bovendien wordt zwart geassocieerd met kracht, bescheidenheid. Zwart past bij veel doeleinden en doelgroepen. Je kunt het niet zo snel verkeerd doen. Zwart wordt vooral veel gebruikt in de transport en logistiek, zakelijke dienstverlening, de autobranche en in de bouw- en technieksector, zo concludeerde Allgifts.

De andere neutrale kleur is wit, de tegenhanger van zwart. Deze kleur is de tweede meest bestelde kleur. Wit staat voor puurheid en eenvoud. In de marketing is ‘schreeuwen’ niet meer van deze tijd. Organisaties willen zich vaker onderscheiden door hun eenvoud en subtiliteit. Wit is een lichte en zuivere kleur, die nuance aanbrengt. Overigens kan wit, net als zwart, met elke kleur gecombineerd worden.

Uit een onderzoek van een universiteit uit Tokio bleek in 2010 dat over de hele wereld de meeste mensen blauw als favoriete kleur hebben. Deze kleur is de hekkensluiter van de top 3 meest bestelde kleuren. Onderzoekers zijn er nog niet helemaal uit waarom blauw nu zo populair is. Vermoed wordt dat in het begin van de mensheid de belangrijke zaken in het leven blauw waren. De lucht bij mooi weer en waterbronnen. Blauw wordt geassocieerd met bekwaamheid en betrouwbaarheid en wordt door uiteenlopende bedrijven ingezet. Blauw is een koele kleur die rust uitstraalt en dus ook het ‘schreeuwen’ vermijdt. Overigens, deze koele kleur blijkt kalmerend te werken en de concentratie te bevorderen.

Bruin daarentegen is een erg weinig bestelde kleur. Waarom dat zo is, heeft Allgifts uitgezocht. Bruin wordt over het algemeen geassocieerd met dofheid en het wordt gezien als statisch en saai. Hierin zijn overigens alleen producten meegeteld die een  bruine kleur hebben doordat ze bijvoorbeeld geverfd zijn. Hout is bijvoorbeeld ook bruin, maar gezien hout een materiaal is en geen kleur, zijn houten, ongeverfde producten niet meegeteld als bruine producten. Hout is overigens wel een erg populair materiaal en een gewilde print op een hoop producten.

Plaats op:
Datum: 12 juli 2019
Bron: Allgifts
Gerelateerde artikelen  
16-12-2008 Nieuws Wastafels Wash Me brede maten, hippe kleuren
09-01-2013 Nieuws Scholten & Baijings kleuren Keulen blauw
07-06-2013 Nieuws Wienerberger mixt gevelbakstenen in 10 kleurrijke cocktails
21-03-2013 Nieuws Terca glazuurbakstenen kleurrijke maatwerkoplossing
01-03-2011 Nieuws Nu verkrijgbaar in meer kleuren dan de T-Ford
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 1,69 seconden.