Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  
 

Het creëren van een veilige werkomgeving is topprioriteit voor Eurest Services. Ook opdrachtgevers verwachten dat Eurest Services het veiligheidsbeleid correct naleeft. Veiligheid op de werkvloer is dan ook een onderwerp dat continu aandacht vraagt van alle medewerkers. In zogenaamde Toolbox sessies worden de medewerkers getraind in het veiligheidsbeleid. En ook op de werkvloer is er veel aandacht voor het naleven van de veiligheidsvoorschriften.

De uitdaging: routine doorbreken
Eurest Services heeft een bron aan kennis, documentatie en ervaring op het gebied van veiligheid. Om de routine van periodieke veiligheidssessies te doorbreken zocht Eurest Services een innovatieve methode om veiligheidsvoorschriftenop een andere manier onder de aandacht van de medewerkers te brengen.

De opdracht: uitdagend voor elk veiligheidskennisniveau, veiligheidsbewustwording verhogen en ruimte geven om onderling ervaringen te delen.

“We brengen veiligheidskennis en -bewustzijn op verschillende manieren bij onze medewerkers. De ene keer wat serieuzer tijdens het bespreken van lessons learned, de andere keer met een mix van spelvariant, learning en innovatie. We zijn continu op zoek naar nieuwe, innovatieve manieren om onze medewerkers te enthousiasmeren voor veiligheid.” Arthur Niessink, Eurest Services.

De oplossing: Savvy Tour
Eurest Services en Savvy onderzochten de haalbaarheid om Savvy Tour in te zetten. Savvy Tour is een interactieve location based tool waarmee kennis overgedragen en getoetst kan worden. Het niveau van de tour wordt automatisch aangepast aan het kennisniveau van de betreffende medewerker. Deze slimme toepassingen gaven voor Eurest Services de doorslag om Savvy de opdracht te gunnen. En zo werd de Eurest Services Safetytour realiteit.

De content voor de Safetytour werd door Eurest Services zelf ingevoerd in het Content Management System (CMS) van Savvy. Naast feitelijke kennis werden ook beelden en uitdagende vragen ingevoerd. En zo ontstond er in relatief korte tijd een complete interactieve Safetytour. De nieuwe training werd direct toegepast in een groot Nederlands Eurest Services contract waar veiligheid een absolute topprioriteit is.

Safetytour in praktijk
Medewerkers van Eurest Services kregen in kleine groepjes een Gamepass met daarop een unieke QR-code, gegenereerd uit het CMS van Savvy Tour. Na het scannen van de QR-code en het invoeren van een teamnaam, werd de Eurest Services Safetytour geactiveerd.

Per vestiging waren vooraf een aantal locaties geselecteerd en voorzien van een unieke Safetytour QR-code. Passanten die de QR-code scannen, maar niet deelnemen aan de tour, kregen generieke informatie over de Eurest Services Safetytour te zien. Deelnemers kregen bij het scannen van de QR-code per locatie specifieke vragen of opdrachten, afgestemd op hun individuele kennisniveau.

Bij aanvang van de safetytour werden de teams en de locaties van de QR-codes bekend gemaakt. Door een QR-code te scannen op een van de locaties kregen de teams informatie en een aantal vragen, afgestemd op hun eigen kennisniveau. Elk goed antwoord leverde punten op. Elk fout antwoord kostte strafpunten. Bij een bepaald puntenaantal kwamen de teams automatisch in een hoger level terecht. Afhankelijk van het level werden de vragen steeds moeilijker bij het scannen van de volgende QR-code. De teams met het hoogste totaalaantal punten kwamen in de top 5.

Digitale monitoring en bijsturing
Het CMS van Savvy Tour heeft een dashboard waar de resultaten op overzichtelijke manier live te volgen zijn. Zo had Eurest Services realtime inzicht in de voortgang van de verschillende teams per vestiging en detailinformatie over welke vragen makkelijk of juist moeilijk werden gevonden. Op die manier werd snel inzichtelijk wat het veiligheidskennisniveau van elk team was en werd er in de veiligheidssessies gericht aandacht besteed aan de meest opvallende punten.

“Met Savvy Tour is het ons gelukt om een soms wat saai maar belangrijk onderwerp op een leuke manier onder de aandacht te brengen. Zeer inspirerend hoe gamificatie bijdraagt aan de veiligheidsbewustwording. De directe terugkoppeling in de veiligheidssessie maakt deze sessie waardevoller dan voorheen.” Marco Kiewiet, Eurest Services


Plaats op:
Datum: 3 december 2019
Bron: Eurest Services
Gerelateerde artikelen  
01-08-2008 Nieuws Eurest heeft nieuwe naam.
14-12-2012 Nieuws UWV kiest Eurest Services als facilitair dienstverlener
14-03-2011 Nieuws Compass Group Nederland verlengt certificaten
04-03-2020 Nieuws Ondermijning aanpakken doe je samen
11-10-2019 Nieuws Van Big - Data naar relevante insights
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
ļæ½ 2005 - 2020 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,44 seconden.