Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

Om de vraag goed te kunnen beantwoorden moeten we eerst duidelijk krijgen wat Maas nu daadwerkelijk betekent.
Naar mijn mening betekent Maas niets meer of minder dan (digitaal) toegang tot mobiliteit te krijgen en uitsluitend betalen voor het afnemen c.q. gebruik maken van de dienst.

In die zin zijn er nu al vele toepassingen van Maas. Denk aan diensten als Uber of Car2Go, waar je zonder verdere verplichting of abonnementsvorm toegang krijgt tot je gevraagde mobiliteit. Niet alle deelauto aanbieders vallen naar mijn mening onder deze definitie.  Greenwheels, bijvoorbeeld, legt middels een abonnementsvorm min of meer de verplichting op aan haar gebruikers om uitsluitend van haar oplossing gebruik te maken.
Er komen meer en meer aanbieders van dit soort diensten zoals bijvoorbeeld Lyft, Amber, share2use en SnappCar (peer-peer).

En juist de grote toename van aanbieders kan een probleem gaan vormen. De grote versnippering maakt het de toekomstige klant steeds lastiger om de juiste keuze te kunnen maken, temeer omdat de aanbieders allemaal gebruik maken van een eigen platform. En juist “gemak” is het toverwoord voor het succes van deze diensten.

Giganten als Google hebben dat inmiddels begrepen. Een mooi voorbeeld hiervan is het gebruik van Google Maps; ik zoek de locatie en krijg naast de verschillende opties voor vervoer, desgewenst gelijk de mogelijkheid een  Uber-taxi te bestellen.
Ook als ik in mijn auto mijn navigatiesysteem (Here) gebruik krijg ik niet alleen een overzicht van de route, verkeersdrukte en snelheidscontroles onderweg, maar ook rekent de auto uit waar en wanneer ik eventueel moet laden, afhankelijk van afstand en rijstijl. Daarnaast schakelt de navigatie na parkeren moeiteloos over naar mijn telefoon met suggesties voor het vervolg van mijn route (OV-looproute) en vice versa weer terug naar de auto. Punt hierbij is dat ik nergens meer hoef te zoeken of te schakelen tussen verschillende diensten (apps); gemak dus!

Het zijn naar mijn overtuiging die aanbieders die in staat zijn al die verschillende mobiliteitsvormen en oplossingen in een platform te integreren die uiteindelijk succesvol zullen zijn. Mijn mobiel staat nu al bol van de verschillende apps. Ik zou er voor mijn vragen over mobiliteit nog maar een willen hebben: de mobiliteitsapp!

Uiteindelijk denk ik dan ook dat deze markt van MAAS door de “Googles” van deze wereld zullen worden gedomineerd.

Hans Blink
Blink Beheer

Plaats op:
Datum: 12 maart 2019
Categorie: Columns
Bron: Hans Blink
Gerelateerde artikelen  
04-03-2019 Achtergrondartikelen Frost & Sullivan: Dit zijn de vooruitzichten voor Smart Mobility in 2019
10-10-2017 Nieuws Leasemaatschappijen kunnen autodelen laten groeien
26-07-2018 Nieuws PostNL biedt als eerste bezorgdienst spraakgestuurde interactie
08-10-2018 Achtergrondartikelen Waar blijft de autonome auto?
07-04-2016 Nieuws Mobility Companion van Xerox om reizen gemakkelijker te maken
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,4 seconden.