Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  


Claudia Alflen, manager interne services Prinses Máxima Centrum in gesprek met
Henny Meijboom, een van de schoonmaakmedewerkers.


Vorig jaar vond de feestelijke opening plaats van het nieuwe gebouw van het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie in Utrecht. Maar al voor de opening namen de eerste kinderen hun intrek in het kleurrijke nieuwe pand. “Er is tot op de laatste dag keihard gewerkt in het gebouw, zodat we de kinderen, hun ouders en de zorgprofessionals netjes konden ontvangen. Een uitdaging was het zeker. Ook voor onze schoonmaakpartner CSU.”

Gewoon schoon is niet genoeg
Claudia Alflen, Manager Interne Services van het Prinses Máxima Centrum, en Jeanette Karreman, Districtsmanager Zorg bij CSU, kunnen er inmiddels om lachen. Maar spannend was het wel. Claudia: “Dit is het grootste kinderkankercentrum van  Europa. Alle complexe zorg voor kinderen met kanker en de research en opleidingen voor kinderoncologie zijn hier gebundeld. Er zijn maar liefst 87 ouder-kindkamers en 35 dagbehandelingsplekken. Per jaar ontvangen we hier 900 kinderen die zijn gediagnostiseerd met kanker en zo’n 13.000 kinderen voor controles.” Jeanette vult aan: “Gewoon schoon is dan niet genoeg. Hygiëne is een vereiste. Tijdens de periode vlak voor de oplevering werkten onze schoonmaakspecialisten naast bouwvakkers die plafonds openbraken. Qua planning en logistiek was het een enorme operatie. Maar wel een geslaagde.”

Te gast bij kind en ouders
Wie in het gebouw rondloopt, ziet veel warme materialen en zachte kleuren. Op het binnenplein ligt een speel- & sporttuin. Er komt zelfs een theater. De uitstraling van het centrum heeft niets klinisch. “Zo’n tien jaar geleden hebben ouders, verenigd in de Vereniging Ouders, Kinderen en Kanker (VOKK) en Stichting Kinderoncologie Nederland (Skion) het initiatief genomen voor één nationaal kinderoncologisch centrum. Het Prinses Máxima Centrum is hún project. Alles is afgestemd op de leefwereld van het kind. Ouders en kind staan bij ons echt centraal. Je bent bij hén te gast,” legt Claudia uit.

Bijzondere vorm van hospitality
“Dat je op de vloeren soms fietsbandsporen en afdrukken van ballen aantreft, is dus niet zo gek,” vult Jeanette aan. “Maar om in deze bijzondere omgeving goed te kunnen functioneren, heb je meer nodig dan schoonmaakkwaliteiten. Deze plek vraagt om uitstekende sociale en communicatieve vaardigheden van onze medewerkers. Daar hebben we onze selectieprocedure op afgestemd. Je krijgt hier namelijk ook te maken met verdrietige situaties, met zieke kinderen en met emotionele (groot)ouders. Doordat wij als CSU dezelfde kleding dragen als de facilitaire dienst van het centrum en dezelfde werkwagens gebruiken, worden we ook als Prinses Máxima-medewerker aangesproken. We krijgen vragen van kinderen, ouders en bezoekers. Dan moet je de juiste toon kunnen hanteren. Aan deze bijzondere vorm van hospitality geven we in onze organisatie veel aandacht.”

Maatschappelijk verantwoord
Het Prinses Máxima Centrum koos voor CSU onder andere vanwege haar jarenlange ervaring in ziekenhuis- en verpleeghuiszorg. Claudia: “We merkten al snel dat CSU een ondernemende en flexibele partner voor ons zou zijn. Samen met Jeanette en haar team hebben we veel zaken gezamenlijk opgepakt, waaronder een werkwagen die door beide organisaties wordt ingezet voor een uniforme en rustige uitstraling. De facilitair servicemedewerkers van het centrum die de Ouder-Kind Kamers schoonmaken, maken gebruik van dezelfde methodieken en materialen en middelen als de medewerkers van CSU. We hebben prioriteiten herbenoemd, toen bleek dat het aantal aanwezigen (medewerkers en bezoekers) boven verwachting hoog was en we houden voortdurend de vinger aan de pols. Bovendien voldoet CSU aan de eisen die we stellen aan leveranciers op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Dat heeft zeker meegespeeld.” Jeanette tot slot: “CSU is gecertificeerd op niveau 3 van de CO2-Prestatieladder, trede 3 van de Prestatieladder Socialer Ondernemen en we beschikken over een certificaat BREEAM-NL In-Use. Bovenal zijn we een familiebedrijf. Onze medewerkers, opdrachtgevers én hun klanten voelen dat.”


Plaats op:
Datum: 12 maart 2019
Bron: CSU
Gerelateerde artikelen  
08-10-2018 Nieuws Schoonmaak Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie naar CSU
16-11-2017 Nieuws Prinses Máxima Centrum kiest voor voedingsconcept van Hutten
04-03-2019 Achtergrondartikelen Van schoonmaker tot onderwijspartner
26-01-2018 Nieuws Schoonmaak Hotel Heppie van Stichting Vergeten Kind naar CSU
22-02-2019 Mensen Nicolien Peters nieuwe business unit manager Trigion Services
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,47 seconden.