Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  


Martin Overes, contractmanager facilitair Zadkine en Harry Jokhoe, schoonmaakmedewerker CSU

‘Uitdagend naar onszelf, naar onze partners en naar onze studenten’… staat in de visie van ROC Zadkine. Het opleidingscentrum heeft maar liefst 22 locaties en biedt een scala aan mbo-opleidingen voor 18.737 studenten in de regio Rotterdam. Zadkine zoekt daarbij graag het contact met het werkveld. Met CSU leidde het tot een bijzonder partnership.

CSU, met brede ervaring binnen het onderwijs, werkt al jaren voor Zadkine. Een team van ruim 35 schoonmaakprofessionals verzorgt de complete gebouwschoonmaak van een aantal locaties met kantoren, kantines, sanitair en onderwijsomgeving. Martin Overes, Contractmanager Facilitair bij Zadkine: “Ik zoek altijd naar meerwaarde bij een leverancier. Dat je het schoonmaakvak verstaat, dat mag ik aannemen, dat is een standaardvereiste om met elkaar aan tafel te zitten. Maar wat kun je nog meer voor elkaar betekenen? De schoonmaak-inspanning moet goed passen bij de omgeving. Zo vraagt een school een eigen aanpak. De bezettingsgraad is hoog, het gebouw wordt heel intensief gebruikt en de dagen hebben duidelijke piekmomenten. In de pauze gaat bijvoorbeeld iedereen naar de wc. Dat vereist een goede organisatie en afstemming. Vervuiling van de omgeving ligt altijd op de loer.”

Beleving
Om te komen tot een optimale aanpak, stapten CSU en Zadkine recent over van een taakgericht contract naar een resultaatgerichte samenwerking. Martin: “Het moet natuurlijk schoon zijn, dat is helder. Maar we kijken ook nadrukkelijk met elkaar naar de beleving van de klant, in ons geval de medewerker en de student. En wat is schoon dan precies? Dat hoeft niet voor iedereen hetzelfde te zijn. Zo hebben we op Zadkine opleidingen in uiteenlopende vakgebieden. In de bouwopleiding is er wellicht een andere beleving van schoon dan mensen die de opleiding tandartsassistent of een opleiding voor de horeca volgen. Dat bekijken we gezamenlijk. Kunnen we de schoonmaak goed afstemmen op de beleving van de klant?”

Resultaatgericht
Jennifer Kivits, districtsmanager CSU: “We meten de beleving consequent door middel van kwaliteit-beoordelingsformulieren die we wekelijks met elkaar nalopen. En ook houden we nauwkeurig een vinger aan de pols met de (hoofd)conciërges om de schoonmaak in goede banen te leiden. Zij zijn de oren en ogen van de school. In een resultaatgericht contract heb je elkaar nodig om samen een goed resultaat neer te zetten en een goede beleving te krijgen.” Martin: “Precies daarom hanteren wij ook een contract voor een langere periode. We willen een partnership opbouwen en een langere relatie geeft een stevigere basis om te kunnen en te durven investeren in elkaar.”

Meerwaarde
Martin: “En we hebben nog een bijzondere activiteit waarbij we met elkaar meerwaarde creëren. CSU levert namelijk een bijdrage aan ons onderwijs. Hoe dat tot stand kwam? Naast contractmanager bij Zadkine sta ik ook een dag voor de klas. Ik geef projectmanagement, Onderhoud, Beheer en Veiligheid op facilitair gebied voor leerlingen die straks middenkaderfuncties gaan vervullen. Mijn lessen maak ik graag interactief en praktijkgericht zodat het goed aansluit bij de jeugd en ze er ook echt iets van opsteken. Samen met CSU zette ik een aantal lessen op waarbij ik mijn kennis deel over facilitair management. Daarbij treedt Jennifer ook op als gastdocent. Om dat nog interessanter te maken, gaan we nu in een carrousel op bedrijfsbezoek bij CSU. Daar krijgen de leerlingen opdrachten en komen diverse medewerkers van CSU iets over hun werk vertellen. Via de verhalen van personeelsfunctionarissen, sales- en marketingmedewerkers, financiële administratie en directie kunnen ze zich een goed beeld vormen van wat een schoonmaakbedrijf inhoudt. Erg waardevol, want de leerlingen weten vaak niet wat er allemaal bij komt kijken. Bovendien kunnen ze de sfeer proeven van het bedrijf. Dat is ook voor CSU interessant, want wellicht leggen zij alvast contact met hun medewerkers van de toekomst.”

Verbinden
Jennifer: “Het leuke is dat uit deze contacten en lessen onze eerste managementtrainee is voortgekomen. Deze dame is net afgestudeerd bij Zadkine en start in januari met haar traineeship richting rayonmanagement bij CSU.” Martin vult aan: “Verbinden is het toverwoord. Het is mijn streven om de activiteiten zo met elkaar af te stemmen dat het voor iedereen meerwaarde betekent. Dat doen we nu voor de school, voor de student en voor het bedrijf. Dat is voor mij echt partnership en ik ben blij dat wij dat met CSU op deze manier vorm kunnen geven.”

Plaats op:
Datum: 4 maart 2019
Bron: CSU
Gerelateerde artikelen  
14-09-2018 Nieuws Zadkine kiest voor schoonmaak van Gom
12-03-2019 Achtergrondartikelen Mooi werk in een gebouw vol emoties
06-02-2019 Nieuws Trash Roulette gaat strijd aan met zwerfafval
04-03-2019 Mensen Marjolein Reijs nieuwe HR-directeur bij Gom
26-03-2019 Achtergrondartikelen CSU innovaties in de praktijk
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2019 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,44 seconden.