Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

Internet of Things, big data, virtual reality. Allerlei termen die ook binnen facility management niet meer zijn weg te denken. Slimme toepassingen die veel voor uw organisatie betekenen, omdat ze zorgen voor een efficiënter proces en uiteindelijk een hogere klanttevredenheid. Dat klinkt niet verkeerd natuurlijk, maar anderzijds klinkt het ook nog erg vaag en abstract. Welke voordelen bieden slimme innovaties u nu echt? En welke rol speelt uw FMIS daarin?
 


Smart Facility Management en een FMIS
Het FMIS speelt een hele prominente rol bij al die mooie innovaties. Het merendeel van die innovaties is namelijk gebaseerd op software en genereert of verwerkt op één of andere manier informatie. Gezien het FMIS binnen de organisatie belangrijke facilitaire processen ondersteunt, is het logisch dat slimme technologieën hierop worden aangesloten. Het FMIS wordt daarmee een stekkerdoos voor alle facilitaire informatie. Op deze manier maakt u facility management ‘Smart’. Het is hét integrale informatieplatform waar informatie uit verschillende bronnen kan worden verwerkt.

Dankzij Smart Facility Management krijgen facility managers steeds meer inzicht in de facilitaire processen en hun interne klanten. Door sensoren aan een gebouw toe te voegen leert u bijvoorbeeld meer over het gebruik van het gebouw en slimme koffieautomaten genereren tegenwoordig zelf een werkbon als de bonen bijna op zijn. Facilitaire activiteiten worden daardoor nog beter afgestemd op de behoeften van de interne klanten, met een hogere klanttevredenheid als resultaat.

Wat betekent het nu voor uw organisatie?
Toch blijven ook bovengenoemde voorbeelden wat vaag. Want wie zegt dat u meer wilt weten over het gebruik van het gebouw? En hoe relevant is een automatische werkbon voor het bijvullen van koffiebonen als u daar een goed georganiseerd facilitair team voor heeft? Smart Facility Management biedt heel veel mogelijkheden en dat is ook precies wat het abstract maakt. Er zijn zoveel mogelijkheden te verzinnen die allemaal nuttig en interessant lijken, maar die geen waarde toevoegen aan uw facilitaire proces. Simpelweg omdat het geen invulling geeft aan uw facilitaire visie en doelstellingen.

Het is dus belangrijk om bij facilitaire innovaties continu uw eigen proces als uitgangspunt te nemen. Waar liggen volgens u de verbeteringen? Wat zijn uw doelstellingen met betrekking tot klanttevredenheid en hoe kan technologie daarvoor zorgen? Op het moment dat u zich die vragen stelt en uw eigen proces inventariseert, kunt u vervolgens kijken hoe het FMIS en slimme technologische toepassingen uw organisatie hierin kunnen ondersteunen. En dat leidt tot hele creatieve en concrete toepassingen van Smart Facility Management.

door Patrick Beekman

Plaats op:
Datum: 7 november 2018
Categorie: Blog
Bron: Ultimo Software Solutions BV
Gerelateerde artikelen  
25-07-2018 Achtergrondartikelen Een slim FMIS, dankzij slimme interfaces
20-02-2017 Achtergrondartikelen Smart Facility Management: wat is het en wat kun je ermee?
08-02-2018 Achtergrondartikelen Een slim FMIS, dankzij slimme interfaces
30-05-2018 Achtergrondartikelen Wat is de maximale inzet van uw FMIS?
08-08-2018 Achtergrondartikelen Smart & Happy Facility Management
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,23 seconden.