Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

Met de stijgende groei van Internet of Things zullen steeds meer apparaten in onze omgeving verbonden zijn met het internet. Bij IoT denken de meeste mensen aan horloges, thermostaten, telefoons en dergelijke kleine apparaten die we elke dag gebruiken. Maar er zijn steeds meer fabrikanten die ‘groot denken’. Grote gadgets, zoals onze auto’s, worden in stijgende aantallen verbonden met het internet en uitgerust (en steeds weer bijgewerkt) met nieuwe technologie. Auto’s worden uitgerust met Wifi en maken zo integratie met e-mail, gps-navigatie en andere ‘handige’ toepassingen mogelijk. De met internet verbonden auto is, kortom, big business…



Van de redactie

Auto’s zitten vol met geavanceerde technologie, met honderden sensoren die alles meten en waarnemen, gegevens vastleggend in computers. Zolang de auto echter niet is verbonden met internet blijft al die  informatie ‘aan boord’. Wegenkaarten die je hebt gedownload blijken heel snel achter de feiten aan te lopen als ze niet realtime worden bijgewerkt. Zo ook met MP3-muziekbestanden die je wilt luisteren; zonder verbinding valt er niets te luisteren. Met de Connected Car behoort dat soort ‘problemen’ tot het
zitten niet in de lijn van de entertainmenttoepassingen. Die zitten vooral in het kunnen volgens van het gedrag en de prestaties van de motor. Onderhoud op afstand is geen utopie meer, het kan als de auto met internet verbonden is. Vergeten olie te verversen? Geen probleem, de auto meldt het zelf. Je moet eigenlijk een belangrijke e-mail lezen en beantwoorden? Je bankoverzicht controleren of een transactie regelen? Geen probleem: het kan allemaal in de je auto. Niet alles kan terwijl je rijdt uiteraard, maar de auto is ook verbonden met internet als je even parkeert om wat zaken te regelen.

Consumentengedrag
Het verzamelen van al die data geeft ook inzichten in het gedrag van de bestuurder. Wat is zijn muziekvoorkeur? Welke restaurants stopt hij meestal? Welke tankstations of andere plaatsen bezoekt hij regelmatig? Dat heeft dan weer invloed op bijvoorbeeld de reclamebestedingen van bedrijven bij radiostations, aanbiedingen bij tankstations, etc. Er worden door de Connected Car oneindig veel relaties blootgelegd die op een of andere wijze benut zouden kunnen worden. Connected Cars zijn hierin een grote bron van innovatie. Maar het gaat verder. Er zijn ook wagenparken die op die manier met elkaar kunnen worden verbonden zodat meer gegevens met elkaar kunnen worden vergeleken. Voor grotere ondernemingen met veel auto’s op de weg liggen daar grote kansen op lagere kosten, beter onderhoud, duurzamer gebruik door ander rijgedrag, het vermijden van overvolle routes met veel vertraging etc. De Connected Car Fleet biedt legio kansen op betere prestaties op allerlei terreinen.

Ook vanuit de infrastructuur wordt steeds meer gecommuniceerd met de Connected Car: op die manier kunnen verkeersstromen beter worden afgestemd op de capaciteit, worden piekbelastingen vermeden, kunnen infrastructuren worden aangepast aan de behoefte en ga zo maar door. Doordat we in staat worden gesteld al die Big Data te analyseren en te leren uit de conclusies zijn we beter in staat zaken af te stemmen op de behoefte en worden wegen veiliger, het gebruik van auto’s duurzamer en efficiënter en daar profiteren we uiteindelijk allemaal van.

Beïnvloeding door incentives
Het rijgedrag in de Connected Car kan volledig worden geanalyseerd. Op die manier kunnen prestaties van de auto en het rijgedrag aan elkaar worden gekoppeld en beter op elkaar worden afgestemd. Dat is op het randje wat betreft privacy en niet iedere berijder zal daarvan gediend zijn. Maar als de juiste prikkels worden gegeven kan ook in goede samenspraak een goed resultaat worden bereikt: een beter en dus duurzamer rijgedrag terwijl de berijder er voordeel aan heeft. Verzekeraars zijn daar al langer mee bezig en sommigen bieden zelfs al voordelen als de berijder bereid is ‘zo’n kastje in te laten bouwen’ om zijn rijgedrag te meten. Onder het motto voor wat hoort wat, stelt de verzekeraar een aantrekkelijk korting in het vooruitzicht bij bepaald rijgedrag. Stel een incentive in het vooruitzicht en de betrokkenen zal waardoor uiteindelijk het gewenste resultaat wordt bereikt voor beide partijen.

Dat er voor de berijder een financieel voordeel(tje) aan zit is voor de verzekeraar echter niet altijd het belangrijkste doel: die wil graag precies weten wat er met de auto gebeurt of is gebeurd na een incident. De data in de systemen kunnen daarover veel inzichten verschaffen. Kijk maar eens naar de Formule1-auto’s die helemaal vol zitten met apparatuur en van seconde tot seconde worden gevolgd en zelfs aangestuurd. De berijder kan daar tijdens de race realtime informatie krijgen over zijn brandstofverbruik, slijtage en temperatuur van banden etc. Dat gaat wel wat ver voor ‘gewoon zakelijk gebruik’, maar het geeft wel aan wat de mogelijkheden kunnen zijn. De beschikbaarheid van de juiste gegevens stelt een verzekeraar in staat een individuele verzekering op maat af te sluiten. Niks algemene autoverzekering vanwege het solidariteitsprincipe: deze verzekering is alleen voor jou omdat jij zo goed rijdt…

Dat kan wel weer een mooie trigger zijn voor anderen om ook een ander rijgedrag aan te nemen. Dan worden het duurzaamheids- en veiligheidsdoel alsnog bereikt. De toekomst en de kansen voor de  automotive industrie wordt voor een niet gering deel aangejaagd door nieuwe, innovatieve technologieën als Internet of Things, Artificial Intelligence en de mogelijkheden om uit al die gegevens (Big Data) de juiste informatie te genereren, om er vervolgens iets nuttigs mee te kunnen doen. De Connected Car vormt een geheel nieuwe basis voor een automotive-toekomst met onder meer duurzamer gebruik van auto’s en een beter op de behoefte en mogelijkheden afgestemde zakelijke mobiliteit. De mogelijkheden zijn eindeloos en de kansen liggen voor het oprapen. Alleen wel even goed met elkaar afstemmen hoe we met al die gegevens omgaan.



Beeld: 123RF.COM

Plaats op:
Datum: 29 oktober 2018
Bron: AutoleaseWereld / Magazine Telematica, Big Data & Privacy
Gerelateerde artikelen  
24-09-2018 Achtergrondartikelen Connected Car als startpunt voor integratie Big Data en Telematica?
08-10-2018 Achtergrondartikelen Waar blijft de autonome auto?
08-08-2018 Achtergrondartikelen Willen we het eigenlijk wel… die IoT-tunnel?
15-10-2018 Achtergrondartikelen Micpoint voegt meer intelligentie toe aan haar Smart Mobility oplossing
07-02-2017 Nieuws Automotive industrie van de toekomst kent vijf pijlers voor verdere ontwikkeling …
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,27 seconden.