Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

Volgens een aantal partijen in de markt is het van groot belang rijgedrag zodanig te beïnvloeden dat het een wezenlijke bijdrage kan leveren aan een lagere CO2-uitstoot. Dat kan op meerdere manieren, maar de meest voor de hand liggende is het ‘rechtervoetje’. Zou het daarom alleen al niet heel mooi zijn als de autonome auto snel(ler) zijn intrede doet?

Door John de Waard

Er zijn wel wat proeven met die autonome karretjes en dan zie je een groep mensen (Aziaten meestal) naast een kruispunt een gat in de licht springen als drie auto’s rakelings langs elkaar scheren zonder brokken te maken. Kom op, dat schiet toch niet op. Nu kan Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven wel zeggen dat over 30 jaar de auto’s hyperintelligent zijn, maar dat duurt nog heel lang. Die ontwikkeling van de zelfrijdende auto’s kan mij niet snel genoeg gaan. Probleem is alleen dat mijn auto dan wel autonoom kan zijn, die van u is dat nog niet. Die van mij is dus voorspelbaar, maar u bent dat niet. Ik zit lekker te ‘appen’, maar u doet dat ook. Het vervelende is alleen dat mijn auto wel gewoon reageert, en  die van u niet, want die is afhankelijk van het momentwaarop u klaar bent met uw berichtje…

Het lijkt een grap, maar dat is volgens mij wel een van de redenen waarom er zo mondjesmaat wordt getest met autonome auto’s. Of weet u een andere reden? Zou de schadebranche hierachter zitten? Want als er geen botsingen meer zijn, is er ook erg weinig schade, anders dan het reguliere onderhoud van onderdelen die kapotgaan. Of zou de brandstofbranche erachter zitten? Zeg nou zelf, een autonome auto die op een alternatieve brandstof rijdt (of misschien zelfs vliegt, net als in die strip van The Jetsons vroeger), dat is toch het toppunt van verduurzaming? Naast het gewoon thuis blijven uiteraard. Nog een verdachte groep: rijvaardigheidstrainingen zijn ook niet meer nodig. Dat ding rijdt immers zelf.

Of zoals Steinbuch het stelde: denk je nou echt dat jij beter kunt rijden dan een auto uitgerust met al die intelligentie? No way! Nu de grote aanjager van volledig elektrisch rijden en een van de voorlopers in autonoom rijden (Tesla) met circa 8000 dollar per minuut leegloopt, ga je toch het ergste vrezen. Wie is er nog meer in staat om zoveel geld (fossiel?) te verbranden en er toch mee weg te komen? Dat zullen er maar weinig zijn. De ontwikkeling van een volledig autonome auto wordt daarnaast ook nog gehinderd door wetgeving die nog moet worden  aangepast om het überhaupt legaal te maken om niet meer zelf te rijden. Dat lijkt appeltje-eitje, maar we weten uit ervaring dat wetgeving behoorlijk weerbarstig kan zijn. Compromissen zijn niet altijd even logisch. De een wil links, de ander rechts, dus als compromis gaan we rechtdoor, hebben we geen last van elkaar. Dat lijkt al aardig op autonoom rijden…
 
Kortom, willen we eigenlijk wel echt die autonome auto en alternatieve brandstoffen?

Plaats op:
Datum: 8 oktober 2018
Categorie: Columns
Bron: John de Waard
Gerelateerde artikelen  
11-11-2016 Nieuws Eén op de 75 kilometer wordt gereden met stekkerauto
02-07-2018 Achtergrondartikelen Interessante vooruitzichten op Fleet & Mobility
11-04-2018 Nieuws Renault, Tesla en Mitsubishi bij top elektrische en hybride auto’s
01-08-2018 Nieuws Leaseauto gaat vaak mee op vakantie, behalve een elektrische
28-04-2016 Nieuws Populairste elektrische auto is een plug-in hybride
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,21 seconden.