Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  
 

Stromen de e-mails met het verzoek om “de nieuwe voorwaarden te accepteren” ook binnen? Het is niet alleen Facebook en LinkedIn, ook je fitness en calorieënteller app willen opnieuw toestemming om op te mogen slaan hoeveel speltbroodjes en vegaburgers jij eet. Ze hebben wel allemaal dezelfde reden, deze maand gaat de GDPR (ook wel AVG) met nieuwe aangescherpte privacyregelgeving in. Met als gevolg dat de nieuwe algemene voorwaarden je om de oren vliegen en organisaties het zweet op de lippen staat. Informatie wordt massaal verwijderd want uitzoeken wat er precies is bewaard al die jaren, daar is geen tijd meer voor!

Data gaat verloren
Op vijfentwintig mei gaat de GDPR (AVG in Nederland) in waardoor bedrijven en hun bestuurders bij datalekken verantwoordelijk kunnen worden gesteld en hoge boetes kunnen krijgen. Het was al lang bekend maar toch zie ik dat de meeste organisaties nu aan de vooravond van de ingangsdatum zich ineens beseffen dat ze actie moeten ondernemen. Want, wat voor informatie hebben we in hemelsnaam allemaal bewaard de afgelopen decennia? Waar zit het allemaal opgeslagen en hoe moeten we nu aan die GDPR voldoen voor 25 mei? De delete knop is de makkelijkste oplossing. Wel tijdrovend in veel gevallen, en volgens mij weten veel organisaties niet wat ze verwijderen en dus ook niet of daar informatie bij zit die ze wel zouden moeten bewaren. Een gemiste kans!

Geen grip op informatie
Organisaties weten gewoonweg niet wat ze al die jaren hebben opgeslagen en krijgen geen grip op hun informatie. Zoals ik in de introductie al zei, van je fitness abonnement tot aan Trello, er zijn veel organisaties die al die jaren informatie van je hebben opgeslagen. Heb jij een organisatie wel eens gevraagd welke informatie ze precies van jou hebben bewaard? Vele van hen weten echt niet goed wat ze hebben opgeslagen en of ze dat rechtmatig hebben gedaan. Dus is het voor die bedrijven nu met samengeknepen billen alle fte`s inzetten om enorme bakken met data te verwijderen. De datacenters hebben na de maand mei vast een stuk minder datacapaciteit nodig…..

Werken aan een structurele oplossing
Ik kan mij overigens heel goed voorstellen dat deze organisaties zich enorm zorgen maken. Achteraf een bak informatie structureren kan bijzonder lastig zijn. Maar als je wilt voorkomen dat je in de toekomst opnieuw met dit probleem te maken krijgt, dan moet je gaan nadenken over een goed beleid voor informatie structureren. Ik ga hier de komende tijd meer kennis over delen want ook nu, onder druk van nieuwe regelgeving, is de tijd nemen om het in het vervolg beter te kunnen doen de allerbeste oplossing. Dan is het werk van al die medewerkers die deze maand hun dagen vullen met op de delete knop drukken geen verspilde energie geweest!

Sven Strandstra
Digitt

Plaats op:
Datum: 16 mei 2018
Bron: Digitt
Gerelateerde artikelen  
05-10-2017 Achtergrondartikelen Privacy en de GDPR, vooruit lopen of achterover leunen?
22-02-2018 Nieuws Driekwart bedrijven niet klaar voor EU GDPR
11-04-2018 Achtergrondartikelen GDPR – de tijd dringt nu echt!
22-03-2017 Nieuws SER is klaar voor Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming
08-09-2017 Nieuws Boardroom doet of zijn neus bloedt met betrekking tot GDPR in Nederland
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,23 seconden.