Laatste nieuws
 
 
  Achtergrondartikelen  

Om een goede service te bieden aan de interne organisatie is het belangrijk om ‘in control’ te zijn. U wilt precies weten wat er allemaal op facilitair vlak gebeurt, hoeveel de producten en diensten kosten en wat het de organisatie uiteindelijk allemaal oplevert. Een eervol streven, maar in de praktijk is het vaak lastig om echt ‘in control’ te zijn. U heeft niet alleen met uw interne klanten te maken, maar ook met andere stakeholders, zoals leveranciers, dienstverleners en directie. Allemaal zijn ze betrokken bij de verschillende facilitaire processen en communicatiestromen. Overzicht en inzicht zijn daarom de sleutelbegrippen die naar meer controle leiden en helpen uw facilitaire organisatie continu te verbeteren. Een FMIS is bij uitstek geschikt om u daarin te ondersteunen.
 


Drie P’s en een FMIS
Waar anders kunt u beginnen dan bij het begin? Voordat u inzicht heeft in de verschillende serviceprocessen, is het belangrijk om te beginnen met een inventarisatie. Denk hierbij aan de pijlers uit het 3-P model: People, Product & Process.
Product staat daarin niet zozeer voor ‘producten’, maar meer de bedrijfsmiddelen waarmee u uw facilitaire organisatie draaiende houdt. Denk bijvoorbeeld aan gebouwen, toegangsdeuren, brandinstallaties, printers, koffieautomaten, etc. Product staat voor middelen die nodig zijn om in ieder geval de basisfaciliteiten te bieden.
People staat voor de mensen die bij deze bedrijfsmiddelen betrokken zijn. Zo kent een koffieautomaat iemand die koffie afneemt (interne klant), iemand die de bonen bijvult en het apparaat schoon houdt (facilitair medewerker), iemand die reparaties uitvoert (leverancier) en iemand die het apparaat gefinancierd heeft (directeur). Allemaal hebben ze vanuit hun eigen rol een belang bij het apparaat.
Verder is er nog Process; de verbindende schakel tussen People en Products. Twee voorbeelden: iemand die koffie afneemt wilt ergens een melding kunnen maken indien de automaat niet werkt. Een facilitair medewerker vult de koffiebonen dagelijks bij en maakt de automaat schoon. Uit deze twee voorbeelden zijn duidelijk processen te destilleren, namelijk een meldproces en een periodiek proces.

De rol van het FMIS
Wanneer u start met de inventarisatie van People, Product & Process, kunt u het FMIS gebruiken als degelijke basis. De 3-p’s zijn volledig in het informatiesysteem geïntegreerd, waardoor u eenvoudig inventariseert welke bedrijfsmiddelen u heeft en welke mensen er bij de middelen betrokken zijn. Vervolgens registreert u de processen, die ervoor zorgen dat activiteiten op de juiste manier door de juiste personen wordt uitgevoerd.
Een FMIS helpt u om een goed en gestructureerd overzicht te maken van uw facilitaire activiteiten. En op het moment dat u overzicht heeft, krijgt u meer inzicht in wat er precies allemaal op uw facilitaire afdeling gebeurt. Een FMIS slaat niet alleen belangrijke informatie op, maar genereert ook interessante informatie als output. Met behulp van handige rapportages en dashboards krijgt u inzicht in waar het beter kan. U kunt dan ook snel verder met de volgende stap: het verder optimaliseren van uw facilitaire organisatie.

Sabine Eysink
Ultimo Software Solutions BV
(Facilitair Geluk)

Plaats op:
Datum: 22 februari 2018
Categorie: Blog
Bron: Ultimo Software Solutions BV
Gerelateerde artikelen  
25-07-2017 Achtergrondartikelen Kent u de ROI van uw facilitaire stakeholders?
08-02-2018 Achtergrondartikelen Een slim FMIS, dankzij slimme interfaces
30-01-2017 Achtergrondartikelen Meer inzicht met een FMIS
04-07-2017 Achtergrondartikelen Een FMIS, meer dan een digitale kaartenbak
09-03-2017 Achtergrondartikelen Ken uw facilitaire processen
 
 

- partners -

 
 
 
 
 
� 2005 - 2018 Vakwereld. All rights reserved Pagina geladen in 0,24 seconden.